El darrer taller que hem realitzat ha
estat el de les xarxes socials.
Per començar hem de definir el concepte
de xarxes socials. Una xarxa social és una plana web dissenyada per fomentar la
comunicació entre els usuaris, és a dir, són la unió de diverses persones
connectades entre sí per alguna relació o interès, per comunicar, compartir,
col·laborar...
Es poden distingir cinc tipus diferents
de xarxes socials:
- Xarxes socials que estan orientades a
la participació
- Xarxes socials orientades també a la
col·laboració.
- Xarxes socials que són de seguiment.
- Xarxes socials més centrades en la
publicació.
- Xarxes socials basades en l’activitat
social.
Actualment, existeixen moltes classes
socials, però no tenen els mateixos resultats d’ús, ja que unes són més
conegudes i usades que unes altres. Les més usades són, en aquests moments,
Facebook i Twitter. Amb aquestes dues podem compartir imatges, vídeos, estats,
comunicar-nos amb els altres, entre algunes altres funcions.
Al llarg d’aquest curs, els alumnes de
tercer del grau d’Educació Primària hem fet ús de la Xarxa Social Twitter. Per
mitjà d’ella, hem compartit els enllaços amb la resta dels alumnes de l’aula
per a que poguessin entrar i veure l’entrada que havíem publicat després de
cada un dels tallers realitzats.
En aquest taller, hem treballat amb una
xarxa social que era desconeguda per a mi i la meva companya Maria. Tan sols l’havia
sentit anomenar a les classe teòriques. Aquesta xarxa social que hem usat és Edmodo.
Edmodo és una Xarxa social a la que hi
poden accedir els mestres, alumnes i pares dels infants. Degut a que és una
Xarxa social tancada, els infants tenen les seves dades protegides d’usuaris
externs.
Per fer-ne ús, ens hem enregistrat com
a professors i també com a alumnes. D’aquesta manera, hem pogut experimentar
tant com a mestres d’aquesta xarxa social i com a alumnes.
Fent el paper de mestres, hem creat
tasques i hem penjat les que ja havíem fet en tallers anteriors per a comprovar
com es podia fer. També, hem fet recordatoris als alumnes de les publicacions
de les tasques que havíem fet, posant-li una data de venciment. I finalment,
creàrem un grup pels alumnes del Grup Conta Contes, perquè els alumnes estiguin
més comunicats de les activitats que s’anaven publicant. Hem creat aquest grup
perquè és la temàtica que escollírem a principi de curs i, totes les activitats
que hem penjat estan relacionades amb aquest tema.
I finalment, el paper d’alumnes
consistia en comprovar que s’havien posat les dates de venciment, les tasques
que es proposaven realitzar, comentaris que es podien fer. El codi que tenien
els alumnes per a poder-hi entrar al grup era: 9ue93z
A més, en aquesta xarxa social, hi poden
participar els pares i saber el que fan els seus fills i quins són les
evolucions d’ells, per mitjà de les qualificacions.
Cada una de les entrades que s’han
publicat al grup que hem creat dels Conta Contes hi hem posat un comentari per
a que quedi la tasca encara més clara, degut a que hi ha una breu descripció
sobre el que s’ha de dur a la pràctica.
També se’ns demanà que creéssim una
prova. Aquesta consistia en respondre amb una resposta breu les qüestions que s’anaven
platejant sobre les activitats que s’haurien realitzat prèviament.
Per un altre costat, també creàrem tres
alertes per recordar als infants que havien de realitzar les seves tasques. La
primera informa que s’ha ofert el plaç. La segona recorda que queden pocs dies
per a que es tanqui el plaç. I la tercera, indica que el plaç per fer les
tasques acaba aquell mateix dia.
I finalment com se’ns demanà, havíem de
participar com a alumnes i comprovar des del perfil com era el funcionament. I
així ho he fet, hi he entrat i ho he provat.
Reflexió personal:
Trob que les xarxes socials són un bon
recurs i poden ser útils, com a docents i com a alumnes. És a dir, tant a
l’àmbit personal com a l’àmbit professional.
Fa una setmana se’ns demanà que participéssim
a un debat sobre les xarxes socials i l’ús que hi podia haver-hi a les aules,
els possibles problemes, inconvenients o avantatges que presentaven aquestes.
Ell debat el duguérem a terme a través de
Twitter. Havíem d’adoptar una de les dues postures segons la nostra inicial del
primer cognom. Entre A i M havíem d’estar en contra. I entre N a Z havien d’estar
d’acord. Per aquest motiu, jo vaig haver d’estar en contra.
Em va tocar defensar un paper que no
estava del tot d’acord, ja que pens que les Xarxes socials a les aules s’haurien
de posar en marxa. Sobretot pens que és una nova forma per a comunicar-se i
estar més a prop del mestre i a l’inrevés.
Però també cal destacar que hi ha persones
que no estan acostumades a fer-ne ús de les xarxes socials, per tal motiu seria
difícil posar-les en ús. Però com bé deien els meus companys, hi ha cursos amb
els quals les persones que no tenen els suficients coneixements hi poden
accedir i aprendre’n.
Durant el debat vaig publicar que l’ús
de les xarxes socials podrien provocar el ciberbullying, l’excés d’informació, la
informació falsa o altres perills que
podrien estar relacionats amb les xarxes com les publicacions de la
informació personal o altres. Per aquest motiu, els docents sempre han d’estar
atents i alerta als esdeveniments que poden ocorre. Per això cal posar-hi
esment a les aules i transmetre aquest missatge als alumnes per a que no
caiguin en el perills possibles.
Però deixant un poc de banda el debat,
pens que les xarxes socials són una bona eina i útil ja que permeten que els
alumnes i mestres puguin estar connectats, informats en tot moment, compartit
treballs, tasques, demanar i a la vegada resoldre dubtes, entre altres
funcions.
A més, podem estar connectats baix
diferents nivells. Se’ns explicà que a part del grup classe també es pot estar
connectat a nivell de curs, cicle, centre i amb altres centres per aprendre
dels demés i estar en contacte amb altres.
Per concloure puc dir que la
incorporació de les xarxes socials dintre de les aules és una bona idea, però mai
hem d’oblidar que els mestres han de guiar als seus alumnes per aquestes xarxes
i controlar en tot moment que facin un bon ús d’elles.
No hay comentarios:
Publicar un comentario