lunes, 20 de enero de 2014

XS. Xarxes Socials: Edmodo

El darrer taller que hem realitzat ha estat el de les xarxes socials.

Per començar hem de definir el concepte de xarxes socials. Una xarxa social és una plana web dissenyada per fomentar la comunicació entre els usuaris, és a dir, són la unió de diverses persones connectades entre sí per alguna relació o interès, per comunicar, compartir, col·laborar...  

Es poden distingir cinc tipus diferents de xarxes socials:
-       Xarxes socials que estan orientades a la participació
-       Xarxes socials orientades també a la col·laboració.
-       Xarxes socials que són de seguiment.
-       Xarxes socials més centrades en la publicació.
-       Xarxes socials basades en l’activitat social.

Actualment, existeixen moltes classes socials, però no tenen els mateixos resultats d’ús, ja que unes són més conegudes i usades que unes altres. Les més usades són, en aquests moments, Facebook i Twitter. Amb aquestes dues podem compartir imatges, vídeos, estats, comunicar-nos amb els altres, entre algunes altres funcions. 

Al llarg d’aquest curs, els alumnes de tercer del grau d’Educació Primària hem fet ús de la Xarxa Social Twitter. Per mitjà d’ella, hem compartit els enllaços amb la resta dels alumnes de l’aula per a que poguessin entrar i veure l’entrada que havíem publicat després de cada un dels tallers realitzats.

En aquest taller, hem treballat amb una xarxa social que era desconeguda per a mi i la meva companya Maria. Tan sols l’havia sentit anomenar a les classe teòriques. Aquesta xarxa social que hem usat és Edmodo.
Edmodo és una Xarxa social a la que hi poden accedir els mestres, alumnes i pares dels infants. Degut a que és una Xarxa social tancada, els infants tenen les seves dades protegides d’usuaris externs.

Per fer-ne ús, ens hem enregistrat com a professors i també com a alumnes. D’aquesta manera, hem pogut experimentar tant com a mestres d’aquesta xarxa social i com a alumnes.

Fent el paper de mestres, hem creat tasques i hem penjat les que ja havíem fet en tallers anteriors per a comprovar com es podia fer. També, hem fet recordatoris als alumnes de les publicacions de les tasques que havíem fet, posant-li una data de venciment. I finalment, creàrem un grup pels alumnes del Grup Conta Contes, perquè els alumnes estiguin més comunicats de les activitats que s’anaven publicant. Hem creat aquest grup perquè és la temàtica que escollírem a principi de curs i, totes les activitats que hem penjat estan relacionades amb aquest tema.

I finalment, el paper d’alumnes consistia en comprovar que s’havien posat les dates de venciment, les tasques que es proposaven realitzar, comentaris que es podien fer. El codi que tenien els alumnes per a poder-hi entrar al grup era: 9ue93z 

A més, en aquesta xarxa social, hi poden participar els pares i saber el que fan els seus fills i quins són les evolucions d’ells, per mitjà de les qualificacions.

Cada una de les entrades que s’han publicat al grup que hem creat dels Conta Contes hi hem posat un comentari per a que quedi la tasca encara més clara, degut a que hi ha una breu descripció sobre el que s’ha de dur a la pràctica.



També se’ns demanà que creéssim una prova. Aquesta consistia en respondre amb una resposta breu les qüestions que s’anaven platejant sobre les activitats que s’haurien realitzat prèviament.

 
Per un altre costat, també creàrem tres alertes per recordar als infants que havien de realitzar les seves tasques. La primera informa que s’ha ofert el plaç. La segona recorda que queden pocs dies per a que es tanqui el plaç. I la tercera, indica que el plaç per fer les tasques acaba aquell mateix dia.
  


I finalment com se’ns demanà, havíem de participar com a alumnes i comprovar des del perfil com era el funcionament. I així ho he fet, hi he entrat i ho he provat.




Reflexió personal:

Trob que les xarxes socials són un bon recurs i poden ser útils, com a docents i com a alumnes. És a dir, tant a l’àmbit personal com a l’àmbit professional.

Fa una setmana se’ns demanà que participéssim a un debat sobre les xarxes socials i l’ús que hi podia haver-hi a les aules, els possibles problemes, inconvenients o avantatges que presentaven aquestes.

Ell debat el duguérem a terme a través de Twitter. Havíem d’adoptar una de les dues postures segons la nostra inicial del primer cognom. Entre A i M havíem d’estar en contra. I entre N a Z havien d’estar d’acord. Per aquest motiu, jo vaig haver d’estar en contra.

Em va tocar defensar un paper que no estava del tot d’acord, ja que pens que les Xarxes socials a les aules s’haurien de posar en marxa. Sobretot pens que és una nova forma per a comunicar-se i estar més a prop del mestre i a l’inrevés.

Però també cal destacar que hi ha persones que no estan acostumades a fer-ne ús de les xarxes socials, per tal motiu seria difícil posar-les en ús. Però com bé deien els meus companys, hi ha cursos amb els quals les persones que no tenen els suficients coneixements hi poden accedir i aprendre’n.

Durant el debat vaig publicar que l’ús de les xarxes socials podrien provocar el ciberbullying, l’excés d’informació, la informació falsa o altres perills que  podrien estar relacionats amb les xarxes com les publicacions de la informació personal o altres. Per aquest motiu, els docents sempre han d’estar atents i alerta als esdeveniments que poden ocorre. Per això cal posar-hi esment a les aules i transmetre aquest missatge als alumnes per a que no caiguin en el perills possibles.

Però deixant un poc de banda el debat, pens que les xarxes socials són una bona eina i útil ja que permeten que els alumnes i mestres puguin estar connectats, informats en tot moment, compartit treballs, tasques, demanar i a la vegada resoldre dubtes, entre altres funcions.

A més, podem estar connectats baix diferents nivells. Se’ns explicà que a part del grup classe també es pot estar connectat a nivell de curs, cicle, centre i amb altres centres per aprendre dels demés i estar en contacte amb altres.


Per concloure puc dir que la incorporació de les xarxes socials dintre de les aules és una bona idea, però mai hem d’oblidar que els mestres han de guiar als seus alumnes per aquestes xarxes i controlar en tot moment que facin un bon ús d’elles.

No hay comentarios:

Publicar un comentario